اقامت ترکیه برای ایرانیان

شما باید مجوز اقامت در ترکیه داشته باشید. اقامت ترکیه مجوزی است که توسط خارجی ها در اقامت برای بیش از ۳ ماه و نیم برای کار، مطالعه و مدیریت حساب ها نگهداری می شود. این مجوز به شما امکان می دهد زندگی کنید، تحصیل کنید، ازدواج کنید، گواهینامه رانندگی بگیرید، شماره مالیات بگیرید، حساب بانکی باز کنید، خانه بخرید، سرمایه گذاری کنید و …
البته لازم به ذکر است که برای خرید خانه و آپارتمان در ترکیه نیازی به گرفتن دائمی اقامت یا گردشگری ترکیه نیست. همچنین می توانید بدون اقامت در ترکیه سرمایه گذاری کرده و خانه بخرید و از این روش برای گرفتن اقامت دائمی در ترکیه استفاده کنید.
البته توجه داشته باشید که دریافت اقامت ترکیه برای ایرانیان بدون خرید ملک امکان پذیر است. گاهی اوقات می توانید بدون داشتن اقامت در این کشور خانه و ملک بخرید، سرمایه گذاری کنید و کسب و کار راه اندازی کنید و حتی به خاطر همه اینها یک اقامت دائمی در ترکیه بگیرید.
اگر قصد دارید در ترکیه کار کنید، به مجوز کار نیاز دارید که مانند مجوز اقامت نیز عمل می کند.

چه کسی به مجوز اقامت در ترکیه نیاز دارد؟
هر کسی که بخواهد بیش از سه ماه در این کشور بماند باید پس از ورود مجوز اقامت ترکیه را دریافت کند. بدون این مجوز، اقامت شما در ترکیه غیرقانونی تلقی می شود. اگر یکی از شرایط زیر برای شما اعمال شود، از این شرط معاف خواهید شد:
• شما یک “گواهی ثبت” برای برنامه بین المللی حفاظت دارید.
• شما مجوز اقامت را تحت قراردادهای متناظر یا چند جانبه ای که توسط جمهوری ترکیه منعقد شده است، دریافت نمی کنید.
• شما یک دیپلمات یا کنسول هستید و جایی در ترکیه دارید.
• در دفتر نمایندگی اتحادیه بین المللی در ترکیه خدمت می کند.
• کارت شناسایی شما دارای یکی از نمادهای زیر است:
• “تجدید نظر امنیت بین المللی”
• “وضعیت حمایت بین المللی”
“بدون مالکیت دولتی”
• شما دارای مجوز معتبر هستید.نوعی مجوز ترکی اقامت برای ایرانیان
بسته به نوع ویزای مورد نظر و مدت اقامت اقامت خود در ترکیه، ممکن است بتوانید برای یکی از مجوزهای اقامت ترکیه اقدام کنید.
مجوز کوتاه اقامت
مجوز موقت اقامت برای ایرانیان بیشترین درخواست در بین سایر مجوزهای اقامت است. شما می توانید این مجوز اقامت را از یکی از موارد زیر دریافت کنید:
۱. برای تحقیقات علمی
۲. یک رابطه تجاری یا تجاری ایجاد کنید
۳. در برنامه آموزشی وزارت شرکت کنید
۴. برای اهداف آموزشی یا مشابه در برنامه های تبادل دانشجو
۵. برای اهداف گردشگری
۶. برای درمان، زیرا شما یکی از بیماری های خطرناک برای سلامت عمومی را ندارید.
۷. شرکت در دوره های آموزشی ترکی
۸. شما شهروند جمهوری ترکیه در شمال قبرس هستید

مجوز دائمی اقامت ترکیه برای ایرانیان
اگر حداقل پنج سال بدون وقفه در ترکیه زندگی کرده اید، می توانید از طریق مجوز اقامت صادر شده توسط مقامات ترکیه که برای مدت نامحدود معتبر است، برای اقامت دائمی در ترکیه اقدام کنید.
توجه داشته باشید که اگر برای مدت محدودی به شما پیشنهاد پناهندگی، پناهندگی موقت و حفاظت موقت، پناهندگی بشردوستانه و حفاظت موقت در ترکیه داده شده باشد، واجد شرایط درخواست اقامت نخواهید بود.

اقامت و مهاجرت به ترکیه ۲۰۲۲ | شرایط و هزینه ها
ترکیه امروزه به یکی از محبوب ترین کشورها برای گداهای ایرانی تبدیل شده است. دلایل زیادی برای مهاجرت و زندگی در ترکیه وجود دارد. برخی برای تحصیل، برخی برای کار و برخی برای سرمایه گذاری مهاجرت می کنند. ترکیه کشوری در آسیا و بخشی از اروپا است. اقامت ترکیه ارزانتر از کشورهای اروپایی و آمریکایی است. همچنین یکی از مزایای آن این است که شهروندان ایرانی مجبور به سفر به ترکیه نیستند.مزایای مهاجرت به ترکیه
یکی از بزرگترین مزیت های مهاجرت به ترکیه برای متکدیان ایرانی نزدیکی آن به ایران است. ترکیه علاوه بر مرز نزدیک با ایران، فرهنگ مشترکی با ایران دارد. دومین مزیت اقامت ترکیه و مهاجرت به استانبول نزدیکی ترک ها به ایرانی هاست. سومین مزیت اقامت در استانبول حضور بخشی از این کشور در اروپا است و به همین دلیل برخی گمانه زنی ها مبنی بر پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا در آینده نزدیک را مطرح می کنند.
یکی دیگر از مزیت های رفتن به ترکیه برای ایرانی ها نداشتن ویزا است. البته این نوع ویزا برای گردشگران در نظر گرفته شده و مدت آن پس از ۳ ماه به پایان می رسد. از دیگر مزایای مهاجرت به ترکیه و اقامت در استانبول و سایر شهرها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• آب و هوای مناسب
• ارائه خدمات اجتماعی مقرون به صرفه و راحت
قیمت مناسب برای خانه و آپارتمان در این کشور
• ارائه خدمات پزشکی مقرون به صرفه
• قیمت مناسب برای خرید لباس در فروشگاه
• محیطی مناسب برای گردشگری و توسعه آن
• اقامت آسانتر از کشورهای دیگر
• دارای انواع محصولات کشاورزی در ۴ فصل
• میزان مصرف الکل و مواد مخدر در این کشور پایین است
مهاجرت به ترکیه علاوه بر مزایایی که دارد معایبی نیز دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

عدم وجود مهاجرت در ترکیه
ترکیه وضعیت اقتصادی خوبی دارد. نرخ بیکاری و تورم در کشور نسبتا بالاست. پس می توان گفت اولین مشکل در این کشور نبود شغل برای مهاجران است. یکی دیگر از معایب این کشور عدم مهاجرت به ترکیه است که اغلب برای متقاضیان مشکل ایجاد می کند. یکی دیگر از معایب ترکیه برای متقاضیان این است که در صورت رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.یکی دیگر از مضرات زندگی در ترکیه نداشتن تنوع غذایی است که می تواند برای متکدیان دردسرساز شود. یکی دیگر از معایب زندگی در ترکیه، دستمزد پایین و ساعات کاری بالا در این کشور است. متقاضیان باید توجه داشته باشند که اگر می خواهند به طور دائم در ترکیه زندگی کنند باید بتوانند ترکی صحبت کنند و اکثر مهاجرانی که به آن کشور فکر نمی کردند با شرایط سختی روبرو می شوند.

خطر گرفتن اقامت دائمی با خرید خانه در ترکیه
تقریباً چهار سال است که دولت ترکیه با خرید خانه به مهاجران اجازه ورود به این کشور را داده است. مهاجران از همه کشورها می توانند برای اقامت برای خرید خانه در ترکیه اقدام کنند، اما نوع ویزای اعطایی به متقاضیان متفاوت است. به عنوان مثال، برای افرادی که بیش از ۲۵۰۰۰۰ دلار دارند، فرآیند دریافت خانه دائمی با پاسپورت خود به محض خرید خانه آغاز می شود. اما پرداخت چنین هزینه ای در این آشفته بازار امکان پذیر نیست. به همین دلیل بسیاری از افراد با پول کمتری در ترکیه خانه می خرند و ویزای توریستی ۳ ساله به آنها تعلق می گیرد. برای اعمال شرایط فوق، ارزش ملک باید حداقل ۶۵۰۰۰۰ لیر ترکیه باشد و برای متقاضی و خانواده وی ویزای ۳ ساله صادر شود. اکنون، اگر بتوانید به مدت ۵ سال بدون وقفه در خانه خود زندگی کنید، می توانید روند گرفتن خانه دائمی را آغاز کنید. با چند محاسبه ساده ریاضی متوجه می شوید که قیمت خانه در ترکیه نسبت به ایران مناسبتر است. به همین دلیل بسیاری از ایرانیان به جای خرید خانه در ایران، خانه ترکی را برای علامت گذاری با دو تیر انتخاب می کنند. در ادامه به بررسی دقیق قیمت ها و هزینه های خرید خانه در ترکیه می پردازیم.

مهاجرت به ترکیه از طریق ثبت شرکت
راه دیگر مهاجرت به ترکیه سرمایه گذاری در ثبت شرکت و استخدام شهروند ترکیه می باشد.اگر بتوانید یک کسب و کار در ترکیه راه اندازی کنید و ۵ کارمند با تابعیت ترکیه استخدام کنید، می توانید یک اقامت دائمی به مدت ۵ سال دریافت کنید. به این ترتیب، شما باید بتوانید یک تجارت خوب در این کشور راه اندازی کنید و برای مجوز اقامت در ترکیه، بیمه کارگران و مالیات های مربوطه پرداخت کنید.
به عنوان مثال، اگر نقطه شروع خوبی دارید، با اعمال آن در ترکیه، می توانید یک اقامت موقت و دائمی برای این کشور دریافت کنید. این روش به ویژه برای فعالان اقتصادی و شرکت هایی که محصولات ایرانی را به کشورهای اروپایی و حتی ترکیه عرضه می کنند مناسب است. بنابراین پس از ۵ سال کار و شرکت می توانند اقامت دائمی ترکیه را دریافت کنند.
چگونه کسب و کار خود را در ترکیه راه اندازی کنیم؟
با ثبت شرکت در ترکیه می توانید به گونه ای وارد عرصه تجارت بین الملل شوید که در نگاه اول مشکل بزرگی به نظر می رسد. علاوه بر توسعه اقتصادی و تجاری در ترکیه که انگیزه خوبی برای راه اندازی کسب و کار در این کشور است، موقعیت جغرافیایی ترکیه نیز فرصت های خوبی برای تجارت ایجاد کرده است. مدارک و اظهارنامه های ثبت شرکت در ترکیه باید به دفتر تجاری ثبت شده در منطقه ارسال شود. این اسناد بررسی و سپس بررسی می شود که آیا اسناد و اظهارنامه ها طبق مقررات قابل اجرا هستند یا خیر. پس از تکمیل این مراحل، تایید رسمی دریافت خواهد شد. لازم به ذکر است که ثبت شرکت در این کشور نیازمند فعالیت های اقتصادی و تجاری است که بسته به نوع فعالیت ممکن است متفاوت باشد.

مهاجرت افراد مشهور به ترکیه
ترکیه شرایط ویژه اقامت را برای افراد مشهور و متقاضیانی که دارای رزومه بین المللی خوب هستند ارائه می دهد. اگر شما یکی از استعدادهای بین المللی در رشته تحصیلی خود هستید که گواهینامه آزمون بین المللی را کسب کرده اید، یا ورزشکاری هستید که در یک صحنه بین المللی فارغ التحصیل شده اید یا یک بازیگر برنده جایزه در جشنواره های بین المللی هستید، می توانید. سوال کردن آساناقامت در ترکیه
علاوه بر این، افرادی که رزومه بین المللی خوبی دارند و در سراسر جهان به دلیل کارشان شناخته شده هستند، از جمله کارآفرینان، برنامه نویسان و مدیران پروژه، می توانند با ارسال داده ها، اقامت ترکیه را دریافت کنند – نامه ها و رزومه ها.

اقامت ترکیه از طریق پناهندگی
موسسه حقوقی سام به دلیل غیرقانونی بودن، خدمات پناهندگی ارائه نمی دهد و به هیچ وجه به متقاضیان مهاجرت پیشنهاد نمی شود.
درباره ترکیه
ترکیه یک کشور اوراسیا است که بخش بزرگی از این کشور، آناتولی یا آسیای صغیر، در خاورمیانه و بخش کوچکی به نام تراکیه در بالکان (بخشی از اروپای جنوب شرقی) است. اکنون یک کشور اروپایی است. زبان رسمی این کشور ترکی استانبولی است.
پایتخت ترکیه بزرگترین و زیباترین شهر آنکارا و بزرگترین شهر آن استانبول است. ترکیه شبه جزیره ای است با آب و هوای متنوع و به دلیل موقعیت مکانی که دارد عموماً گرم و مرطوب است. از نظر اقتصادی می توان گفت اقتصاد ترکیه بر پایه کشاورزی استوار است. محصولات کشاورزی این کشور شامل مرکبات، چغندرقند، تنباکو، زیتون و کنف است. برخی از مهم ترین شهرهای ترکیه عبارتند از: آنکارا، استانبول، ازمیر، آنتالیا، بدروم، کوش آداسی، مارماریس و قونیه (شهر مولوی).
ترکیه در شرق با ایران، آذربایجان (نخجوان)، ارمنستان و گرجستان؛ در جنوب شرقی با عراق و سوریه؛ این کشور در شمال غربی (منطقه اروپا) با بلغارستان و یونان همسایه است. ترکیه از شمال با دریای سیاه، از غرب با دو دریای کوچک مرمره و اژه و از جنوب غربی با دریای مدیترانه همسایه است. ترکیه همچنین دارای دو قاره استراتژیک بسفر و داردانل است.
ترکیه ۷۸۳۵۶۲ کیلومتر مربع (سی و هفتم) است. ترکیه کشوری کوهستانی با بارندگی کم است.این کشور شبیه میدانی است که از شرق به غرب کشیده شده است. ترکیه به عنوان یکی از حساس ترین مناطق جهان، موقعیت جغرافیایی استراتژیک و عالی دارد و با مناطق جنوب غربی آسیا و اروپا و به ویژه کشورهای زیادی همسایه است و ایران از خاک ترکیه برای حمل و نقل کالا و انرژی استفاده می کند. ترکیه آب و هوا و دشت خوبی دارد و مکان های جالب و دیدنی دارد و به همین دلیل سالانه گردشگران زیادی به آنجا می روند.
ترکیه حدود ۷۷ میلیون نفر جمعیت دارد (برآورد در سال ۲۰۱۵) که ۷۵ تا ۸۵ درصد آن سنی و ۱۵ تا ۲۵ درصد علوی هستند. دولت ترکیه سکولار است، اما بسیاری از مردم از اسلام پیروی می کنند و عید فطر و عید قربان تعطیلات رسمی در این کشور هستند. همچنین در ترکیه، حدود ۷۰٪ -۷۵٪ از جمعیت ترکیه، ۱۸٪ کردها و ۷٪ -۱۲٪ سایر ترکها هستند.
زبان رسمی ترکیه ترکی (استانبولی) است که قبلاً با الفبای عربی (عثمانی) نوشته می شد و از زمان تأسیس جمهوری ترکیه توسط آتاتورک در سال ۱۳۰۲ هجری قمری (۱۹۲۳) با الفبای لاتین نوشته می شد.
ترکیه که به عنوان امپراتوری عثمانی شناخته می شود، برای قرن ها بر بیشتر خاورمیانه و جنوب شرق اروپا حکومت می کرد. تا قبل از جنگ جهانی اول و سقوط امپراتوری عثمانی، جمهوری ترکیه به رهبری مصطفی کمال پاشا آتاتورک در سال ۱۳۰۲ (۱۹۲۳) تأسیس شد.
هزینه زندگی در ترکیه ۱۴.۴۵ درصد بیشتر از هزینه زندگی در ایران است و می توان گفت که قیمت آن بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ لیر (معادل ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار) در ماه است -زندگی در ترکیه. واحد پول ترکیه لیر است.

قوانین توریستی ترکیه اقامت:
قانون قدیمی اقامت برای مقاصد گردشگری در ترکیه این بود که مردم می توانند اجاره اقامت خود را برای یک سال دوم یا بیشتر در ترکیه تمدید کنند.اما بر اساس قانون جدید، افرادی که برای اجاره اولین جاذبه توریستی اقامت ترکیه اقدام می کنند، باید برای تمدید، اسنادی غیر از داشتن اجاره نامه، مانند مجوز کار در ترکیه، مطالعه کنند. شرایط مجوز و سرمایه گذاری در این کشور.
در غیر این صورت باید ترکیه را ترک کنند و پس از یک سال خارج از ترکیه، گردشگران اقامت در ترکیه می توانند دوباره درخواست دهند. لازم به ذکر است که برای گرفتن اقامت ترکیه تهیه مدارک امری اساسی است که باید بصورت کامل و دقیق انجام شود. اگر قصد دارید اقامت خود را در ترکیه تمدید کنید، مطمئن شوید که روند و روند تمدید اقامت خود را دو ماه قبل از پایان دوره اقامت خود شروع کرده اید.

همچنین شما می توانید برای مطالعه بیشتر در زمینه اقامت در ترکیه برای ایرانیان اینجا کلیک کنید.