چه عواملی در تعیین قیمت تلویزیون موثر است؟

چه عواملی در تعیین قیمت تلویزیون موثر است؟

خرید تلویزیون مدروز حداقل ۱۰ میلیون تومان خرج روی دستتان می‌گذارد. با هزینه کمتر هم می‌توان تلویزیون پیدا کرد، اما این مدل‌ها یا خیلی کوچک هستند یا کیفیت تصویر پایین دارند یا سیستم‌عامل هوشمند ندارند. از آن‌طرف قیمت‌ها ممکن است تا جایی که مغزتان سوت بکشد بالا می‌رود؛ به‌عنوان مثال ممکن است با گشتن بین مدل‌های مختلف، با یک تلویزیون ۱۹۰ میلیون تومانی مواجه شوید!

تلویزیونی که خرید آن به اندازه یک سمند ال‌ایکس بودجه لازم دارد. ممنوعیت واردات لوازم هانگی از یک طرف و گرانی دلار از دیگر باعث شده پیدا کردن تلویزیون خمیده کار ساده‌ای نباشد. برند‌های ایرانی هم توانایی ساخت چنین تلویزیون‌هایی را ندارند. اگر تلویزیون صفحه‌خمیده پیدا کنید، احتمالا یا قاچاق است یا ته‌مانده انبار شرکت‌هایی که پیش از این محصولات برند‌های کره‌ای را در ایران می‌فروختند. پس اگر الان دنبال خرید تلویزیون می‌گردید، دست‌ودلبازانه‌ترین حالت این است که تلویزیون جدید شما قابلیت پخش تصویر ۴K، سیستم‌عامل هوشمند و حداقل ۵۵ اینچ اندازه داشته باشد.

ویژگی های مهم تاثیر گذار بر قیمت تلویزیون

در تلویزیون از ویژگی هایی استفاده می شود تا در نهایت کیفیت تصویر به صورت فوق العاده ای افزایش یابد. البته تنها کیفیت تصویر نیست که در قیمت تلویزیون تاثیر می گذارد. توان صوتی و ویژگی های صدا نیز می تواند در قیمت نهایی تلویزیون تاثیر گذار باشد. امروزه ویژگی های هوشمند به یک جزء جدا نشدنی تلویزیون ها تبدیل شده اند که آن هم تعیین کننده قیمت تلویزیون خواهد بود.

در هنگام خرید تلویزیون باید ویژگی های موجود در تلویزیون را به دقت مورد توجه قرار داد تا هزینه پرداخت شده برای تلویزیون مشخص شود. برای نمونه در شرایط یکسان یک تلویزیون با توان صوتی ۴۰ وات قطعا قیمت بالاتری نسبت به یک تلویزیون ۲۰ وات خواهد داشت.

قیمت تلویزیون ۵۵ اینچی

پرطرفدارترین تلویزیون‌های موجود در بازار، انواع ۵۵ اینچ هستند. اغلب مشتریان بازار لوازم خانگی بهترین گزینه را تلویزیون‌های ۵۵ اینچی می‌دانند، چون مد جدید بازار تلویزیون در دنیا می‌گوید صرف‌نظر از اندازه خانه یا اتاق شما، بهترین و نزدیک‌ترین تجربه به سینما در خانه نشستن جلوی تلویزیونی با اندازه ۵۵ اینچ است. قیمت این مدل تلویزیون‌ها از برند‌های داخلی بین ۱۰ تا ۱۴ میلیون تومان است و اگر بخواهید سراغ بازماندگان برند‌های کره‌ای بروید، حداقل ۲۵ میلیون تومان بودجه لازم دارید.

قیمت تلویزیون هوشمند

سیستم عامل هوشمند می‌تواند تلویزیون شما را به یک تبلت بزرگ تبدیل کند. تلویزیون‌های هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت از طریق wifi را دارند و با این کار می‌توانید اپلیکیشن‌های مخصوص تلویزیون را نصب کنید. هوشمند بودن یک تلویزیون برای خیلی از خریداران قابلیت کلیدی محسوب می‌شود و به آن مثل یک مرز بین نسل امروزی تلویزیون‌ها و مدل‌های قدیمی نگاه می‌کنند.

چراکه اگر یک تلویزیون رابط هوشمند نداشته باشد، نمی‌توان از آن‌ها انتظاری جز تماشای فیلم و اجرای فایل از روی فلش مموری و هارد اکسترنال داشت. رابط هوشمند به کاربر این امکان را می‌دهد تا با اتصال ماوس و کیبورد بی‌سیم، در تلویزیون خود وب‌گردی کند یا از تلویزیون‌های اینترنتی فیلم تماشا ببیند.

کیفیت تصویر در تعیین قیمت تلویزیون

مشخصه‌های بصری یک تلویزیون نیز عامل مهم دیگری برای تعیین قیمت آن است. حتما در زمان خرید تلویزیون تازه این اصطلاحات را خواهید شنید؛ رزولوشن، نوع و تکنولوژی پنل.

رزولوشن نشانگر میزان پراکندگی پیکسل‌های صفحه‌ی نمایش است. هرچقدر رزولوشن بالاتر باشد، کیفیت و وضوح تصویر نیز بالاتر می‌رود. در حال حاضر تلویزیون‌های موجود در بازار دارای کیفیت حداقل HD  هستند. این در حالی‌ست که برخی برندها کیفیت ۸K نیز ارائه کرده‌اند. کیفیت تصویر یا همان رزولوشن بالاتر منجر به افزایش قیمت می‌شود.

پنل یا صفحه نمایش در قیمت تلویزیون

نوع صفحه‌ی نمایش نیز برای قیمت‌گذاری اهمیت زیادی دارد. نسل‌های قدیمی تلویزیون پلاسما را حتما به خاطر دارید. حالا تکنولوژی صفحه‌ی نمایش پیشرفت‌های زیادی کرده و بر جزئیات اساسی متمرکز است. کنتراست بالاتر، شفافیت رنگ‌ها، درک بیشتر از عمق، محصول همین پیشرفت‌هاست.

جدیدترین نوع صفحه‌ی نمایش OLED است. با نوردهی جداگانه برای هر پیکسل وضوح تصویر را به صورت باورکردنی افزایش می‌دهد.

در مورد نوع پنل نیز باید از IPS، VA و TN نام ببریم. این ۳ دسته بر قیمت تمام شده‌ی تلویزیون تاثیر مستقیم دارند. ٰ TN قدیمی‌ترن نوع پنل است که اغلب در صفحه‌ی نمایش لپ‌تاپ‌های میان‌رده به کار می‌رود. IPS پنل متداولی‌ست که منجر به افزایش زاویه دید تلویزیون می‌شود و البته گران‌تر است. در مقابل پنل‌های ٰVA کنتراست بالاتری دارند، اما زاویه دید آن به نسبت IPS کمتر است.

سایر ویژگی های موثر در تعیین قیمت تلویزیون

دور از ذهن نیست که هرچقدر امکانات تلویزیون بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش پیدا کند. تعداد درگاه‌های خروجی و ورودی، گیرنده‌ی دیجیتال، قابلیت اتصال به بلوتوث، WiFi و VLan، تعداد رابط کامپوننت و کامپوزیت از جمله‌ی این موارد هستند.

در این میان شاید مهم‌ترین شاخصه پردازنده‌ی تلویزیون باشد. هرچقدر پردازنده قوی‌تر باشد، عملکرد تلویزیون بالاتر می‌‌رود. پردازنده‌ها قطعات مهم و ظریفی هستند که کیفیت را تضمین می‌کنند، بنابراین در قیمت‌گذاری نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند.