قولنامه خرید خانه برای خریدار و فروشنده چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

امروز می‌خواهیم بررسی کنیم تا یک قولنامه باید چه ویژگی‌هایی برای خریدار و فروشنده داشته باشد؟ در یک قولنامه مفادی در نظر گرفته می‌شود که بر طبق آن فروشنده مجبور به تنظیم سند رسمی است و از طرفی به فروشنده نیز کمک می‌کند تا بتواند کل مبلغ پرداخت‌نشده خود را از خریدار مطالبه کند.

  1. اگر شما به‌عنوان خریدار در انجام یک معامله قرار دارید، باید قبل از هر چیزی بررسی کنید که مشاور املاک انتخابی شما دارای مجوز از اتحادیه باشد. در قرارداد خود حق بنگاه‌دار به همراه اسنادی که در نزد مشاور املاک امانت گذاشته‌اید را به‌خوبی بنویسید.
  2. پس از مرحله اول سند ملک را به‌خوبی بررسی کنید تا در وثیقه نباشد. کد ره‌گیری می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که ملک قبلاً به شخص دیگری فروخته نشده است. تمامی مشخصات ملکی که قصد خرید آن رادارید با سند تطبیق بدهید و دقت کنید تا تمامی ملحقات و مشاعات ملک مانند آب و برق و پارکینگ و انباری و… در سند قیدشده باشد.
  3. اگر با شخصی معامله می‌کنید که در نقش وکیل و یا نماینده مالک حضور دارد، باید در مورد حق امضا و نمایندگی قانونی وی مطمئن شوید.
  4. برای تمامی املاکی که به‌صورت ارث به شخصی دیگر رسیده حتماً گواهی انحصار وراثت و تسویه‌حساب مالیات بر ارث را رؤیت کنید.
  5. تمامی اشخاصی که ممنوع‌المعامله هستند درنهایت نمی‌توانند سند رسمی را به شما منتقل کنند، بنابراین مطمئن شوید که فروشنده ممنوع‌المعامله نیست.
  6. هیچ‌گاه کل مبلغ معامله را پیش از آنکه سند به نامتان نخورده است پرداخت نکنید.
  7. اگر ملکی که قولنامه می‌کنید دارای مستأجر است با فروشند آن برای زمان و نحوه تخلیه ملک به توافق برسید.
  8. اگر ملکی را قولنامه می‌کنید که دارای چند مالک است، باید تمامی مالکین زیر قولنامه را امضا کنند. درصورتی‌که یکی از افراد از دیگر مالکان وکالت داشته باشد نیازی به امضای بقیه نیست.
  9. خریداران املاک باید به یاد داشته باشند که در قولنامه ذکر شود که اگر ملک فروخته‌شده بعدها مالک دیگری پیدا کند و شخصی دیگر ادعا کند که مالک آن ملک است، مسئولیت جبران خسارت به عهده کیست؟
  10. علاوه بر آنکه امضای فروشنده و خریدار پای قولنامه می‌خورد، باید امضای دو نفر شاهد دیگر نیز وجود داشته باشد تا بتوان از مشکلات بعدی پیشگیری کرد. در قولنامه‌ها باید تاریخ و محل دقیق دفترخانه‌ای که می‌خواهید انتقال سند کنید ذکر شود.
  11. اسقاط کافه خیارات در قولنامه باید در نظر گرفته شود. این کار به آن معنی است که شما جلوی هرگونه بر هم زدن معامله از سوی فروشنده را گرفته‌اید.
  12. قولنامه‌های دستی را کنار گذاشته و از قولنامه‌های چاپی استفاده کنید. یادتان باشد قولنامه‌ها باید در سه نسخه نوشته‌شده و یک نسخه دست خریدار، یک نسخه برای فروشنده و یک نسخه نزد بنگاه‌دار بماند.

حال اگر شما فروشنده هستید باید بدانید که:

  1. اگر مبلغ ملک خود را قرار است به‌صورت چک دریافت کنید، باید در معامله شرط برهم زدن معامله در صورت برگشت خوردن چک را بنویسید. در این شرایط شما در صورت برگشت چک می‌توانید معامله را نیز فسخ کنید؛ اما در غیر این صورت تنها می‌توانید تقاضای قیمت چک را بکنید.
  2. در قولنامه ذکر کنید که: اگر در روز تنظیم سند خریدار در دفتر اسناد رسمی حضور نداشته باشد و یا پول موردنیاز معامله همراه او نباشد معامله به‌خودی‌خود منتفی خواهد شد.
  3. شما همچنین می‌توانید در قولنامه ذکر کنید که اگر خریدار به دفتر اسناد رسمی برای تنظیم سند نیاید و یا مبلغ معامله همراه او نباشد فروشنده می‌تواند بدون آنکه به دادگاه مراجعه کند ملک خود را به شخص دیگری بفروشد.

منبع: اسکانو